Pomalu vstupuji do Abrahámovi mešity v Hebronu na Palestinském okupovaném území. Projdu detektorem kovu, usměji se na izraelského vojáka, který mi úsměv oplatí. Stahuji si rukávy na podvlékacím triku až k zápěstí, za což si vysloužím pochvalný pohled staré zahalené ženy. Procházím po starobylé dlažbě, rozhlížím se po nástěnných kresbách a vychutnávám vnitřní atmosféru. Klid a mír pro modlitbu, rozjímaní i spojení s bohem. Však najednou ticho roztrhne výkřik.

„Nenenene, já nechci,“ brání se hlasitě a nejenom slovy, moje Polská kamarádka Karolina. Vzduch jako by na jednou nabral na hmotnosti a zhoustl. Čas se zpomalil. Muž, který se snažil turistce přehodit přes ramena a hlavu povinný šátek ztuhnul, jeho obličej dostal vyděšený výraz. Neví co se děje. Což v danou chvíli asi málokdo. „Musíš,“ procedím mezi zuby a hrnu se ke Karolíně. Svírám jí zápěstí a táhnu již zahalenou za sebou. Poslušně oblečená do předepsaného mundůru mi neklade odpor. „Co to proboha bylo,“ nevěřícně se ptám. „Myslela jsem, že mi to chce prodat“, ozvala se vyděšená odpověď. Byla bledá a trochu v šoku. Výbuch smíchu nenastal jen díky nevhodnosti a tíživé situaci.  Zacukaly mi koutky a obličej se vyjasnil. Klid a pohoda se vrátily do muslimského svatostánku.

Malé kulturní nedorozumění, které skončila naštěstí je zajímavou historkou k vyprávění. K mešitě cesta vedla přes rušné arabské tržiště. Místní obchodníci tu nemají mnoho turistů a tak se vehementně snaží prodat své výrobky. Používají velice agresivní metody. Někdo na vás hodí kus oblečení a pak nutí si ho koupit. Navleče náramek na ruku, chce za něj peníze a podobné triky. Mnohdy to je nepříjemné a prodírání takovým davem se může stát noční můrou. Nervy pracují a krásný den se zkazí. Něco podobného i předcházelo naší malé příhodě. Vše se vysvětlilo, k mezinárodnímu incidentu nedošlo, ale slovům „Nenene, já nechci,“ se budou v Hebronu ještě dlouho smát. A doufám, že jenom smát.

Abrahámova mešita (Sanctuary of Abraham, Al-Haram Al-Ibrahimi) leží v Palestinském Hebronu asi 40 kilometrů jižně od Jeruzaléma. Jako mnoho míst v tomto regionu je posvátné pro tři velká světová náboženství – Křesťanství, Islám a Judaismus. Podle Bible jsou zde pohřbeny tři starozákonné páry  a to Abrahám a Sára, Izák a Rebeka i Jakob a Leah. Základy chrámu byly položeny za vlády Heroda Velikého, tedy před více než 2000 lety. Od té doby bylo místo několikrát zničeno a přestavěno. Byla zde byzantská bazilika, mešita, kostel i synagoga. Až do roku 1967 byl židům zakázán vstup.